Hangon Satama, täysin hiilineutraali vuodesta 2025
HANGON SATAMA OY on siirtynyt uuteen aikaan toiminnassaan. Viimeinen öljykattila suljettiin heinäkuussa 2024 ja vuoden 2025 alusta toiminta on täysin hiilineutraali.
Hangon Satama Oy on jo pitkään seurannut toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä ja niiden kehitystä. Päästöt on laskettu vuodesta 2019 lähtien kansainvälisesti käytetyimmän standardin GHG-protokollan mukaan. Laskennassa huomioidaan Kioton protokollan mukaiset seitsemän kasvihuonekaasua (hiilidioksidi, metaani, dityppioksidi ja fluoratut kaasut HFC, PFC, SF6, NF3), jotka usein yhteismitallistetaan yhdeksi arvoksi, hiilidioksidiekvivalentiksi, kunkin kaasun ilmastoa lämmittävän potentiaalin mukaan.
GHG-protokolla jakaa päästöt kolmeen eri osioon, niin kutsuttuihin scopeihin. Scope 1 sisältää omasta toiminnasta syntyvät suorat päästöt, joiden päästölähteitä ovat esimerkiksi yrityksen omistamat tai käyttämät autot, koneet ja varavoimakoneet, jotka käyttävät polttoainetta tai kylmälaitteet, joista voi syntyä satunnaisia vuotoja. Scope 2:een lasketaan yrityksen ostaman ja käyttämän energian valmistuksesta syntyvät päästöt. Scope 3 puolestaan kattaa koko yrityksen arvoketjun päästöt hankintojen alkutuotannosta kuljetuksiin ja myytyjen tuotteiden käytönaikaisiin päästöihin. Usein scope 3 on päästömäärältään suurin yrityksen toimialasta riippumatta. Siinä missä scope 1 ja 2 -päästöjä on suhteellisen helppo vähentää uusiutuviin polttoaineisiin ja energianlähteisiin tai vähäpäästöisiin kylmäaineisiin siirtymällä, on scope 3 -päästöihin vaikeampi puuttua, sillä niiden päästölähteet eivät ole yrityksen suorassa vaikutusvallassa. Toistaiseksi Sataman laskentaan on huomioitu vain scope 1 ja 2, mutta myös scope 3 -laskenta ollaan toteuttamassa.
Yhtiön oman toiminnan päästöt ovat olleet aina varsin maltilliset ja niitä on systemaattisesti vähennetty siirtymällä uusiutuvan energian käyttöön. Vuoden 2024 alusta Hangon Satama on ostanut vain uusiutuvaa sähköä ja samana vuonna lämmitysjärjestelmiä uusittiin vesi-ilmalämpöpumppujärjestelmiin ja fossiilinen lämmitysöljy vaihdettiin uusiutuvaan biopolttoöljyyn. Myös tavallisen dieselin käytöstä yhtiön omissa koneissa ja laitteissa on luovuttu ja siirrytty käyttämään uusiutuvaa dieseliä. Yhtiön autokannasta suurin osa on sähköistetty.
Ne päästöt, joita yhtiö ei ole saanut täysin omilla muutoksillaan poistettua, lähinnä erikoiskoneita ja laitteita ja varautumiseen tarkoitettavat laitteet, kumotaan sertifioiduilla päästövähennysyksiköillä. Kumoamiseen käytetään sertifioituja ja verifioituja päästövähennysyksiköitä, joiden tulee olla aitoja, lisäisiä ja pysyviä.
Kyse on vapaaehtoisesta päästökaupasta, jonka avulla yhtiö saa päästönsä täysin nollaan ja toisaalta kasvatettua pitkäaikaista hiilinielua kohdistamalla päästövähennykset biohiilen tuottamiseen. Biohiilen avulla hiiltä saadaan sidottua pitkäksi aikaa maaperään, sillä sitä käytetään maanparannuksessa ja imeytysaineena jäteveden käsittelyssä. Näitä päästöjä, joita kumotaan, tullaan vähentämään edelleen sitä mukaan kun vastaavaa tekniikkaa kehittyy.
Myös yhteistyö sataman operaattorien kanssa jatkuu, jotta myös satama-alueen muita toimijoita saadaan kannustettua omiin päästövähennyksiin.