Hangon Satama Oy

Hangon Satama koostuu Länsisatamasta ja Ulkosatamasta, ja vuodesta 2015
lähtien myös Koverharin satama on osa Hangon Satamaa.

Hangon Länsisatama perustettiin vuonna 1873. Se on Suomen eteläisin satama,
ja sijaintinsa sekä lauhan meri-ilmastonsa ansiosta maamme ensimmäinen
talvisatama, ja vuosikymmeniä ainoa, joka oli avoinna ympäri vuoden.
Silloin, kuten nytkin lyhin merimatka Keski-Eurooppaan oli suuri
kilpailuetu.

11

Hangon Satama oli ensin valtion omistuksessa ja vuonna 1974 Hangon kaupunki osti sataman. 1.1.2014 satamasta tuli kaupungin omistama osakeyhtiö ja Hangon satamajohtajasta toimitusjohtaja. Tammikuussa 2014 Hangon satama liittyi Southwestern Ports of Finland (SWP)- yhteistyöryhmään, joka tekee markkinointiyhteistyötä kansainvälisillä markkinoilla.

Hangon satama on nykyään Suomen neljänneksi suurin satama. Jälleen kerran sijainti on ykkönen. Kun rikkidirektiivi 1.1.2015 astui voimaan, oli Hangon Satamalla yhtenä monista eduista tarjota se lyhin merimatka Suomesta maailman satamiin ja siten tuoda kustannus- ja ympäristöetuja asiakkailleen. Hangon Satama on vahvasti mukana ajamassa Hanko-Hyvinkää-radan sähköistystä. Myös Kehä V hanke on Hangon Sataman kannalta kiinnostava.

Tämä hymyilevä aurinko toivotti matkustajat tervetulleiksi aurinkoisille
merireiteille (”The Sunny Route via Hanko”) vuodesta 1995 vuoteen 2015.

sunny route solen