Euroports Hanko pitää lastit luotettavasti liikkeellä
Hangon satama varmistaa yhteistyökumppaniensa kanssa, että lastit liikkuvat Suomeen ja Suomesta maailmalle mahdollisimman sujuvasti ja tehokkaasti. Tässä tehtävässä merkittävä toimija on täyden palvelun satamaoperaattori Euroports Hanko Oy.
Euroports Hanko tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista ja joustavaa palvelua vajaan 200 osaavan ammattilaisen voimin. Yksi heistä on yrityksessä lähes 20 vuotta työskennellyt myynti- ja markkinointipäällikkö Göran Eriksson.
”Euroports Hanko Oy on 110-vuotias satamaoperaattori, jonka ydintoiminta on alusta alkaen ollut Hangossa. Vuosien varrella yrityksellä on ollut monta nimeä. Olimme pitkään Oy Hangö Stevedoring Oy, mutta vuosi sitten meistä tuli osa Euroports Finland Oy:tä, jolloin nimemme vaihtui nykyiseen muotoonsa”, kertoo Eriksson. Euroports Finland kuuluu maailmanlaajuiseen Euroports-konserniin, joka toimii noin 50 terminaalissa ja logistisissa kohteissa työllistäen yli 3 000 henkilöä.
”Olemme aktiivisia kaikissa Hangon sataman liikennealueissa. Hoidamme monipuolisesti lastinkäsittelyä ja varastointia, minkä lisäksi huolinta- ja laivanselvitysosastomme tuottavat lisäpalveluja logistiikan ja kuljetuksien sidosryhmille.”
Pitkäjänteistä palvelua asiakkaiden hyväksi
Eriksson tuli yritykseen vuonna 2004 laivanselvittäjäksi, ja siirtyi muutamaa vuotta myöhemmin huolintapäälliköksi sekä lopulta nykyisiin myyntipäällikön tehtäviin vuonna 2014.
”Työni on paljolti olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden tapaamista. Huolehdin sopimuksista ja yritän auttaa asiakkaita löytämään ratkaisuja omiin haasteisiinsa. Kehitämme myös yhdessä yrityksen muiden avainhenkilöiden kanssa palvelujamme niin, että asiakkaiden tarpeet täyttyvät mahdollisimman hyvin.”
Tehtävässään Eriksson nauttii erityisesti mahdollisuudesta olla mukana rakentamassa toimivia ja kestäviä kumppanuuksia.
”Asiakassuhteet ovat tällä alalla pitkäaikaisia, jotkut jopa kymmeniä vuosia vanhoja. On todella mielenkiintoista ja palkitsevaa voida kehittää pitkäaikaista liiketoimintaa yhdessä erilaisien ihmisten ja yritysten kanssa. Näissä tilanteissa syntyy todellinen partnership, joka kantaa yli kvartaaliajattelun ja maailman suhdanteiden muutosten.”
Tieto ja tavarat virtaavat ihmisten yhteistyöllä
Erikssonin aikana satamaoperoinnin fyysinen puoli ei ole paljonkaan muuttunut: nosturit nostavat edelleen kontteja ja staattista lastia, rekat ja vetomestarit vetävät lauttavaunuja ja semi-trailereita. Isoin muutos on tapahtunut informaatiovirrassa.
”Aikanaan puhelin soi melkein koko ajan, ja sen kautta sovittiin paljon juoksevia rutiiniasioita. Nykyisin viestintä hoidetaan sähköpostilla ja muilla digivälineillä, ja puhelimeen tartutaan vain erikoisissa ja kiireisissä tilanteissa”, hän sanoo.
”Näyttävin muutos on, että laivakoko on kasvanut. Minun aloittaessani 130 metrin laiva oli iso, mutta nyt RORO-reittilaivojen normikoko on yli 200 metriä lukuisine lastikansineen ja konttipaikkoineen. Silti laivat eivät viivy satamassa pidempään kuin aiemmin, sillä modernin tiedonsiirron ansiosta käsiteltävät lastiyksiköt ja työvaiheet ovat etukäteen tiedossa. Oman työn ja asiakassuhteiden kannalta ihminen on toki vieläkin keskiössä ja avainroolissa, mikä on mielestäni hyvä asia.”
Nopea ja ystävällinen satama
Eriksson arvostaa Hangon satamaa hyvänä työympäristönä. Yrityksissä ja sidosryhmissä on osaavaa porukkaa, ja kilpailevatkin tahot tekevät tarvittaessa sujuvaa yhteistyötä.
’Fast and Friendly Port of Hanko’ onkin hänen mielestään osuva slogan, sillä Hangossa lastit läpivirtaavat muihin satamiin verrattuna nopeasti. Perävaunuja saa hakea päivittäin ympäri vuorokauden, ja hyvät maaliikenneyhteydet takaavat nopeat ja suorat siirrot isompiin kaupunkeihin.
”Parhaillaan tekeillä oleva junaradan sähköistäminen tarjoaa entistä vihreämmän ja taloudellisemman vaihtoehdon junakuljetuksille. Hangosta on myös Suomen lyhyin merimatka muualle Eurooppaan, mistä tulee entistäkin tärkeämpi etu, kun CO2-päästökauppa tulee lähitulevaisuudessa myös meriliikenteeseen.”