Uuden transitoliikenteen toi Koverhariin Oy M. Rauanheimo Ab, joka hoitaa satamaoperoinnin satamassa yhdessä sisaryrityksensä Adolf Lahti Oy:n kanssa.
Asiakas ja sopimuskumppani on Siperian Antracite, joka kuuluu Venäjän suurimpiin kivihiilen tuottajiin.
Koverharin etu tarjouskilpailussa oli toimiva kokonaispaketti.
– Yhteistyössä VR Transpointin ja Hangon Sataman kanssa pystyimme tarjoamaan asiakkaalle kokonaisuuden, joka sisältää toimivan rautatiekuljetuksen ja tehokkaan satamakäsittelyn lisäksi runsaasti varastotilaa ja mahdollisuuden kehittää lisäarvopalveluja, sanoo Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback.
Tärkeässä osassa sopimusneuvotteluissa oli itse Koverharin satama.
– Tällaisia alueita ei löydy mistä tahansa. Yleensä satamat ovat ahtaita ja täynnä tavaraa. Täällä on tilaa toimia, Laxåback sanoo.
Liikenteen volyymi on alusta saakka huomattava.
Ensimmäiset antrasiittijunat tulivat Koverhariin lokakuun lopussa. Loppuvuoden ajan VR Transpoint tuo Koverhariin yhden antrasiittijunan päivässä. Ensi vuoden alussa volyymi kasvaa kaksinkertaiseksi, kun satamaan tulee 2–3 junaa joka päivä. Vuoden 2020 kokonaisvolyymi voi nousta jopa 1,5 miljoonaan tonniin edellyttäen, että koko kuljetusketju toimii tehokkaasti ja suunnitelmien mukaan.
11 miljoonan euron investoinnit
Koverharia on valmisteltu suuren mittakaavan transitoliikenteen tarpeisiin vuodesta 2015 saakka.
Vielä 2000-luvun alussa Koverharissa toimi terästehdas. Kun selvisi, että terästehdas puretaan, Hangon Satama ja Rauanheimo alkoivat yhdessä tutkia Koverharin kehittämistä toimivaksi bulkkiliikenteen satamaksi.
– Koverhar on suojainen, helposti saavutettava ja lähes joka talvi vapaa jäistä. Sataman kenttäalueilla on lääniä niin paljon, että siitä ei tule koskaan pula. Lisäksi sinne johtaa hyvä rautatieyhteys, sanoo Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik.
Muutos käynnistyi konkreettisesti, kun Hangon kaupunki osti alueelta 600 hehtaaria maata syksyllä 2014. Heti sen jälkeen Hangon Satama vuokrasi Koverharista 150 hehtaaria maata satamakäyttöön ja aloitti alueen kunnostamisen.
Satamaan on investoitu noin 11 miljoonaa euroa. Kymmeniä hehtaareja kenttäalueita on kunnostettu ja laiturialue on uusittu. Satamassa on nyt 250 metriä pitkä laituri, jonka kulkusyväys on kymmenen metriä. Ratapihaa on vahvistettu, ja sille on rakennettu lisää raiteita.
”Meidän pitää olla huipputehokkaita.”
Liikenne Koverharissa alkoi jo vuonna 2015.
– Toimintaa sysäsi eteenpäin erityisesti Nord Stream 2 -kaasuputkihanke, jonka pystyimme hoitamaan kunnialla. On erittäin hyvä asia, että sataman toiminta jatkuu nyt uuden vakituisen asiakkaan kanssa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, Ahlvik sanoo.
Raskasta kalustoa
Hangon Sataman lisäksi myös Rauanheimo on tehnyt Koverhariin isot investoinnit.
– Kun toimitaan Suomessa ja kilpaillaan venäläisten satamien kanssa, meidän pitää olla huipputehokkaita. Kun tavara tulee satamaan, se pitää käsitellä erittäin kustannustehokkaasti, Laxåback sanoo.
Satamaoperoinnissa käytettävät koneet ovat vaikuttavia ja suurelta osin jopa ainutlaatuisia.
Satamaan tulevat avovaunut tyhjennetään isoilla kaivinkoneilla, jotka on asennettu telaketjuilla liikkuvan portaalin päälle. Kokonaisuus on suunniteltu ja valmistettu yhteistyössä Volvon ja kokkolalaisen Häggblomin konepajan kanssa.
Antrasiittia siirretään varastoihin ja laivojen lastausalueelle kokonaispainoltaan 200-tonnisilla dumppereilla. Laivat lastataan maailman suurimmalla satamakäyttöön suunnitellulla hydraulisella materiaalinkäsittelykoneella, joka liikkuu telaketjuilla. Mantsisen valmistama kone on lajissaan toinen –ensimmäinen on käytössä Vuosaaren satamassa.
Lisäarvopalveluna Rauanheimo tarjoaa asiakkaalle kivihiilen seulonnan. Tarvittaessa kivihiilestä voidaan tehdä sekoitus, jossa raekoko on juuri loppuasiakkaan haluama.
Kuljetus lähtee Novosibirskin alueelta
Koverharin tuleva antrasiitti on laadultaan parasta mahdollista kivihiiltä. Sen lämpöarvo on erittäin suuri, ja vastaavasti hinta huomattavasti tavanomaista korkeampi.
Antrasiitti lastataan korkealaitaisiin VOK-avovaunuihin Evsinon ja Linevon asemilla lähellä Novosibirskiä. Suomeen vaunut tulevat Vainikkalan raja-aseman kautta.
– Alussa tavaraa tulee eri kokoisissa vaunuryhmissä. Jatkossa tavoite on, että Suomen rajalle tulee 60-66 vaunun junia. Ne ajetaan Riihimäelle, juna jaetaan kahtia, ja Koverhariin viedään 30-33 vaunua kerrallaan, kertoo VR Transpointin Etelä-Suomen aluepäällikkö Jani Kangasjärvelä.
Koverharin ratapihalla on kolme raidetta, joista keskimmäistä käytetään läpimenoraiteena. Kun veturi on jättänyt täydet vaunut purkuraiteelle, se vie paluukyydissä tyhjät vaunut pois.
– Vaunut eivät aina palaa tyhjänä samaan paikkaan, josta ne ovat tulleet. Teemme palautusrahtikirjat asiakkaalta tuleen ohjeistuksen mukaisesti.
Paljon kehitysmahdollisuuksia
Antrasiitin kuljetus uudella reitillä on sujunut suunnitelmien mukaan. Kokonaisuus toimii niin kuin pitääkin.
– Nyt meillä on näytön paikka. Jos kuljetukset sujuvat hyvin myös ensi vuonna, pystymme nostamaan vuotuisen kuljetusmäärän jopa kahteen miljoonaan tonniin, Laxåback sanoo.
”Alue on täynnä potentiaalia.”
Laxåback pitää Koverharin kehitysnäkymiä erittäin lupaavina.
– Koverharin reitti on jo herättänyt yllättävän paljon kiinnostusta. Olen vakuuttunut, että meille tulee ajan myötä myös muita tavaralajeja.
Kangasjärvelä korostaa antrasiittikuljetusten merkitystä Suomen reitille.
– Kaikki uudet virrat ja lisävolyymit ovat tärkeitä. Mikäli tämän virran käynnistäminen onnistuu, siitä voi kehittyä tasainen ja pitkäkestoinen tavaravirta Suomen kautta maailmalle.
Ahlvik luottaa Koverharin kilpailuetuihin:
– Koverhar on viimeinen paikka Suomenlahden rannalla, johon voi vielä rakentaa suuren sataman. Yhteydet satamaan parantuvat entisestään, kun Hanko–Hyvinkää-rata sähköistetään. Niin kauan kuin Suomen reitti on kilpailukykyinen, Koverhar on yksi niistä satamista, joissa transitoa kannattaa kehittää. Alue on täynnä potentiaalia.