Lokakuun uutiskirje

Hangon sataman liikennemäärä kasvoi tammi-syyskuussa 2016

Hangon sataman kautta kulki 413 000 tonnia tavaraliikennettä syyskuussa 2016 ja liikenne lisääntyi vuoden takaisesta yli viidenneksellä. Sekä tuonnin että viennin kasvu jatkui. Tammi-syyskuussa 2016 sataman kautta kuljetettiin 3,5 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä oli 14 % enemmän kuin vuosi sitten.

Ulkosataman peruskorjausprojekti

Ulkosataman peruskorjaus ja ruoppausprojekti on aikataulussaan.
YIT on siirtänyt 60 % Ulkosataman ruoppausmassoista Länsisataman aallonmurtajan ulkopuolelle. OH 2 rampin peruskorjaus on valmis ja ramppi on käytössä. OH 1:en peruskorjaustyöt on aloitettu, sisältäen laiturin pidennys noin 200 metriin. Kulkusyväys ulkosatamassa tulee olemaan 9 metriä.

NS2, Wascon ja Hangon Sataman edustajat tiedostustilaisuudessa 20.9.2016
NS2, Wascon ja Hangon Sataman edustajat tiedostustilaisuudessa 20.9.2016

Hanko yksi logistiikkakeskuksista Nord Stream 2 hankkeessa

Nord Stream 2 on Itämeren poikki suunniteltu putkilinja, joka tulee kuljettamaan maakaasua yli 1,200 kilometrin matkan maailman suurimmista kaasuesiintymistä Venäjältä tehokkainta reittiä pitkin kuluttajille Eurooppaan. Nord Stream 2 seuraa pitkälti olemassa olevaa Nord Streamia ja on teknologialtaan vastaava.

Nord Stream 2:n logistiikkakonsepti perustuu Itämeren satamakaupungeissa sijaitsevien logistiikkakeskusten käyttöön.
Teräsputket kuljetetaan rautateitse putkitehtailta pinnoitustehtaille, joilta osa pinnoitetuista putkista lastataan uudelleen välivarastoihin, ja kuljetetaan myöhemmin putkenkuljetusaluksilla putkenlaskualuksille putkilinjan rakentamista varten. Nord Stream 2-hankkeen pysymiseksi rakennusaikataulussa, puolet putkista tulee olla valmiina pinnoitettuna logistiikkapisteissä putkilinjan reitin varrella, kun rakentaminen alkaa vuonna 2018.

Nord Stream 2:n betonipinnoitus- ja logistiikkakumppani Wasco tulee käyttämään Koverharin satamaa laajamittaisesti seuraavien lähes kolmen vuoden ajan. Satamassa käsitellään ja varastoidaan hankkeessa tarvittavia betonipinnoitettuja teräsputkia.
Hangon satamalle Nord Stream 2:n ja Wascon päätös käyttää Koverharin satamaa on merkittävä. Sen ansiosta satamatoiminta saadaan käynnistymään täydellä teholla ja koko alueen satamakapasiteetti kerralla käyttöön.

Celsa Steel Service käyttää väliaikaisesti Koverharin satamaa

Pohjassa toimiva Celsa Steel Service käyttää joulukuusta 2016 lähtien Hangon Koverharin satamaa kuljetuksiinsa. Kyseessä on noin kolmen kuukauden väliaikainen järjestely, kun Pohjanlahden siltaa korjataan eikä yhtiön oma satama Pohjankurussa ole käytössä. Lastina on pääasiassa harjaterästä.
Hangö Stevedoring hoitaa terästuotteiden käsittelyn, heiltä löytyy aiempaa kokemusta näiden lastien käsittelystä.

Victor Ekin uusi terminaalitoiminta lähtenyt mukavasti liikkeelle

Victor Ek on palvellut Hangossa jo 130 vuotta eli käytännössä koko olemassaolonsa ajan. Työ yrityksen uudessa terminaalissa on lähtenyt mukavasti liikkeelle jo varaslähdöllä ennen syyskuun lopun avajaisia ja sataman asiakkaat ovat reagoineet myönteisesti uuteen palveluun aivan Länsisataman kupeessa. Hangon sataman hienosti kehittynyt volyymi on vahvistanut myös Victor Ekin uskoa siihen että kysyntää tulee riittämään. Sataman kasvuprosentithan ovat olleet peräti kaksinumeroisia syyskuun loppuun mennessä.

Terminaali pystyy suunnitellulla ja nyt käytännössäkin testatulla tavalla palvelemaan sekä yksikkölastien purkaus- ja lastauspaikkana, varastona (vaikkei varastointi sinällään ole toiminnan ydin vaan tavaran nopea läpivirtaus), sekä isomman laivauserän välivarastointi- ja lisäarvopalvelupisteenä. Victor Ek on mielissään siitä, että se saa olla osa asiakkaiden toimitusketjua, käytännössä teollisen prosessin osa. Terminaaliin on helppo tulla maantieltä tai satamasta ja palvelu pelaa. Työvälineet ovat ajanmukaiset ja työturvallisuus keskeinen arvo tavaran korkean laadun säilyttämisen ohella. Samaan aikaan yritys huolehtii Hangossa perinteisistä palveluistaan bookingeissa ja lähtöselvityksissä, huolintakeikoilla, laivanselvityksissä ja tullauksissa.

Terminaalin kokonaistoiminnasta ja myyntityöstä vastaa Victor Ekillä Juha Karjalainen, kun taas operoinnista ja sen resurssoinnista huolehtii Roger Molnar. Näillä kahdella miehellä on yhteensä yli 40 vuoden kokemus vaativista logistiikkatehtävistä Suomessa ja ulkomailla.

« Takaisin